Volkswagen-koncernen fortsatte framgångsrikt sin globala elbilsoffensiv under tredje kvartalet 2021. Trots brist på halvledare levererades 122 100 elbilar till kunderna under juli till september, en ökning med 109 procent jämfört med samma period föregående år.
- Trots brist på halvledare blev det nytt rekord med 122 100 elbilar under tredje kvartalet (+109 procent jämfört med föregående år)
- Marknadstakten i Kina accelererade markant: 28 900 elbilar levererades under tredje kvartalet (1a halvåret 18 300)
- Globala andelen elbilar av de totala leveranserna ökade till mer än 6 procent under tredje kvartalet
- De totala globala leveranserna av elbilar ökade med 138 procent till 293 100 bilar efter nio månader
- Christian Dahlheim, koncernens försäljningschef: ”Vår globala elbilsoffensiv fortsätter med full fart framåt: vi är helt klart nummer 1 för helelektriska bilar i Europa och nummer 2 i USA. I Kina fick vi verkligen fart under tredje kvartalet, med leveranser av elbilar som låg nästan 60 procent högre än under hela första halvåret. Vi har utan tvekan ett tydligt mål att uppnå en årlig försäljning av en miljon elektrifierade bilar (elbilar + laddhybrider).”
Volkswagen-koncernen fortsatte framgångsrikt sin globala elbilsoffensiv under tredje kvartalet 2021. Trots brist på halvledare levererades 122 100 elbilar till kunderna under juli till september, en ökning med 109 procent jämfört med samma period föregående år. Särskilt ökade marknaden i Kina markant under tredje kvartalet, där 28 900 elbilar levererades, jämfört med 18 300 under första halvåret. Andelen elbilar av de totala leveranserna steg till mer än 6 procent under tredje kvartalet. Totalt levererades 293 100 elbilar över hela världen fram till slutet av september, mer än dubbelt så många som under samma period föregående år (+138 procent). Det fanns också en stark efterfrågan på laddhybrider. Totalt levererades 246 000 laddhybrider under de första nio månaderna, mer än dubbelt så många som under samma period föregående år (+133 procent).
När det gäller elbilsleveranser per region var Europa fortfarande klart i ledningen med 209 800 bilar (en andel på 72 procent). Koncernen var marknadsledande här och stod för en marknadsandel för elbilar på cirka 26 procent.
I USA levererade koncernen 27 300 elbilar, vilket motsvarade 9 procent av koncernens globala elbilsleveranser. Detta gav koncernen en marknadsandel på cirka 8 procent inom segmentet elbilar, vilket ger en andraplats. I Kina levererades 47 200 elbilar fram till slutet av september; detta representerar 16 procent av koncernens globala elbilsleveranser. Under tredje kvartalet innebar den accelererade marknadstakten att Kina stod för en andel på 24 procent.
– Som planerat accelererade vi avsevärt takten på elbilsmarknaden i Kina under tredje kvartalet, och vi är på väg att nå vårt mål för året att leverera 80 000 till 100 000 bilar från ID.-familjen, sade Christian Dahlheim.
I slutet av september levererade märket Volkswagen 167 800 elbilar till kunderna (en andel på 57 procent). Därefter följde Audi med 52 800 bilar (en andel på 18 procent), ŠKODA med 32 100 bilar (en andel på 11 procent), Porsche med 28 600 bilar (en andel på 10 procent) och SEAT med 8 800 bilar (en andel på 3 procent).
Topp 5 bland elbilsmodellerna under niomånadersperioden var följande:
• Volkswagen ID.4 72 700 bilar
• Volkswagen ID.3 52 700 bilar
• Audi e-tron (inkl. Sportback) 36 100 bilar
• Porsche Taycan (inkl. Cross Turismo) 28 600 bilar
• ŠKODA Enyaq iV 28 200 bilar