Nu är det dags för världspremiär av den femte generationen av den bästsäljande modellen från Volkswagen Transportbilar: den mångsidiga Caddy. Över tre miljoner har tillverkats och modellen står sig som Sveriges mest köpta transportbil år efter år.
Nu är det dags för världspremiär av den femte generationen av den bästsäljande modellen från Volkswagen Transportbilar: den mångsidiga Caddy. Över tre miljoner har tillverkats och modellen står sig som Sveriges mest köpta transportbil år efter år.
För första gången baseras Caddy på MQB-plattformen, vilket innebär att nya avancerade teknologier tillkommer, exempelvis förarassistentsystemet som förbättrar både säkerheten och underlättar körningen, samt uppkopplade infotainmentsystem. Ny teknik hos TDI-motorerna innebär renare utsläpp än någonsin tidigare. Både den exteriöra och interiöra designen är förstås helt ny med ett modernt och sportigt uttryck. Samtidigt har utrymmet inne i bilen förbättrats avsevärt.
“Med större utrymmen, perfektion i varje detalj, ny teknik och en ny dynamisk design tar nya Caddy ett stort kliv framåt”, säger Sedran, CEO för VWCV. “Detta ger oss potentialen att öka Volkswagen Transportbilars andel i det så kallade A-segmentet av marknaden för skåpbilar och familje-MPV’s över hela världen”, förklarar Heinz-Jürgen Löw, styrelseledamot för försäljning och marknadsföring.
Karismatisk design och nya yttre funktioner
MQB-plattformen ger tekniska möjligheter som formgivarna använde sig av för att skapa en helt nydesignad kaross – en som är mer karismatisk än någonsin. Med ett CW-värde som reducerats från 0,33 till 0,30, sätter Caddy ett nytt riktmärke för denna typ av fordon. Caddy har även ett antal nya exteriöra funktioner, som t.ex. elektrisk stängningshjälp för skjutdörrarna och bakluckan, ett panoramasoltak med extra stor glasyta samt nya LED-strålkastare och LED-bakljus. För första gången erbjuds också Keyless Access och fullt digitala mätartavlor med ”Digital Cockpit”.
Rymlig insida med digitaliserad high-tech förarmiljö
Den femte generationen av allroundern har nya högteknologiska lösningar och märkbart mer utrymme. Den långa versionen – Caddy Maxi – ger nu utrymme för upp till två Euro-pallar. Instrument och kontrollenheter har ett interaktivt gränssnitt för förare och passageraren via Digital Cockpit. Radio- och infotainmentsystem finns nu med skärmstorlek mellan 6,5 och 10 tum. Fusionen av Digital Cockpit och det största 10-tums navigationssystemet skapar ett nytt digitalt landskap. Via en online-anslutningsenhet (OCU) med integrerad eSIM har infotainment-systemen tillgång till mobila onlinetjänster och funktioner för ”Volkswagen We”, vilket innebär att den nya Caddy alltid är uppkopplad mot nätet.
Nya assistanssystem gör Caddy säkrare och enklare att köra
Sex av de 19 förarassistanssystemen på Caddy är helt nya. De inkluderar Travel Assist, som för första gången i en Volkswagen Transportbil kan assistera körningen över hela hastighetsregistret. Tillsammans med Travel Assist är Caddys nydesignade multifunktionsratten också utrustad med rörelsekänsliga sensorer. Dessa sensorer detekterar även en lätt berörande hand så den inte behöver sända ut falska alarm till föraren att ta över styrningen. Också nu i nya Caddy – Trailer Assist, som hjälper till med manövrering av släp. Side Assist inkluderar nu också Rear Traffic Alert som kan upptäcka inkommande trafik från sidan när man backar ut bilen.
Dubbeldosering reducerar TDI-motorernas kväveoxidutsläpp avsevärt
TDI-motorerna, som uppfyller 2021 Euro 6-utsläppsstandarder är alla utrustade med partikelfilter. Det nya dubbeldoseringssystemet används också för första gången i TDI-motorerna som erbjuds till Caddy. Effektuttaget som erbjuds ligger mellan 55 kW/75 hk till 90 kW/122 hk. Via två SCR-katalytiska omvandlare och därmed dubbel AdBlue-injektion minskas utsläppen av kväveoxid (NOx) betydligt jämfört med den tidigare. Detta gör att Caddys TDI-motorer tillhör de renaste dieselmotorerna som erbjuds i världen just nu. De nya drivsystemets teknologier har en märkbar positiv effekt både ekologiskt och ekonomiskt då de, beroende på motorversion, beräknas få en bränsleförbrukning som är upp till tolv procent lägre än den tidigare modellen (baserat på prognoser, certifierade förbrukningssiffror förväntas vara tillgängliga från början av juli).
Ny nomenklatur – “Caddy”, “Life” och “Style”
Den nya Caddy kommer att lanseras som skåpbil med eller utan fönster i lastutrymmet, och i olika personbilsvarianter (MPV). Personbilarna har fått en ny namnstruktur där basmodellen i framtiden kommer att heta ”Caddy” och över den följer “Life” och slutligen ”Style”. Faktum är att alla modeller är ännu bättre utrustade än motsvarande tidigare versioner.
Den nya Caddy visas för första gången på ett event i Düsseldorf nu ikväll (torsdag 20 februari) och fler bilder från eventet och bilen kommer under morgondagen. Marknadsintroduktionen väntas ske i slutet på detta år.