Mustangen från Norrmalmstorgsdramat återuppstår
Från att ha varit ombyggd för dragracing, isärskruvad och undanställd sedan 1980-talet kommer nu den tilltänkta flyktbilen från Norrmalmstorgsdramat 1973 att återställas till originalutförande.
Det var i augusti 1973 som en blå Ford Mustang parkerades utanför Kreditbanken i Stockholm. Platsen var Norrmalmstorg och inne i banken höll rånaren Janne Olsson fyra personer gisslan. Han hade även begärt att den kände förbrytaren Clark Olofsson skulle forslas till banken från fängelset i Norrköping.
Kravet för att släppa gisslan var att han skulle få med sig tre miljoner i kontanter, ett skarpladdat vapen samt en fulltankad flyktbil med många hästkrafter under huven. En av de tjänstgörande poliserna, Kenth Svensson, erbjöd sig att låna ut sin två år gamla Mustang.
Bilen preparerades med en sändare och med hjälp av ett gummiband såg man till att tankmätaren gav fullt utslag.
Nu blev det aldrig någon rafflande biljakt genom Stockholm. Bilen försvann efter några år till Norrland, men den nya ägaren hade ingen aning om Mustangens proveniens utan byggde om den radikalt till tävlingsbruk.
Efter närmare 40 års törnrosasömn är tidningen Bilsport Classic nu i full färd med att återställa fordonet till sitt ursprung och till sin hjälp har man tagit ett antal företag inom veteranbilshobbyn.
Bilen kommer att visas halvfärdig på Skandinaviens största motormässa Custom Motor Show i Jönköping i påsk samt i helrenoverat utförande vid Norrmalmstorg i sommar – exakt 50 år efter dramat som blev en världsnyhet och bland annat gav upphov till begreppet Stockholmssyndromet.
Online spel – casinos
Är du sugen på att spela nätcasino med svensk licens? Vill du veta allt om online casino i Sverige? Är du till exempel intresserad av casino bonus… Din kompletta guide för casino på nätet. Hitta din favorit i vår uppdaterade lista med Sveriges bästa online casino ✓ Bonusar och freespins.
Billigast att köra elbil oberoende av var man bor
BIL Sweden har analyserat vad det kostar att köra en elbil i jämförelse med en bensin- eller dieselbil. Resultatet är tydligt, det är billigast att köra en elbil, oberoende av boendeort och boendeform i Sverige.
– Våra beräkningar visar att elbilarna har en lägre drivmedelskostnad per mil, i förhållande till bensin- och dieselbilarna även efter att ha beaktat att både el-, bensin- och dieselpriserna har ökat senaste tiden. Störst skillnad var det mellan bensinbilen och en elbil med hemmaladdning i norra Sverige, drygt 10 kronor per mil billigare för elbilen, vilket motsvarar en besparing på 10 000 kronor vid en körsträcka på 1100 mil under 2021. Skillnaden minskar till 5 kronor per mil för ett elbilshushåll som enbart har tillgång till publik laddning, vilket ger en besparing på 6 000 kronor säger Mattias Bergman VD på BIL Sweden.
Även kostnaden för att ladda elbilen varierar beroende på hurman bor. Det är fyra kronor billigare per mil för villahushållet i norra Sverige som laddar hemma och tre kronor billigare per mil för villahushållet i södra Sverige jämfört med hushåll som enbart har tillgång till publik laddning.
– Ofta hörs i debatten att elbilen enbartär något för människor runt våra större städer. Men har du tillgång till hemmaladdning i norra Sverige så har du lägst körkostnad. Men även om du enbart har tillgång till publik laddning så är det fortfarande billigare att köra elbil i jämförelse med en bensin eller dieselbil, fortsätter Mattias Bergman.
– Under 2021 registrerades ca 57 500 nya elbilar i Sverige, vilket motsvarade drygt 19 procent av årets totala personbilsregistreringar. För 2022 visar våra prognoser att andelen elbilar kommer stå för 34 procent av nyregistreringarna. En avgörande faktor för att vi ska kunna fortsätta den fina utvecklingen är att laddinfrastrukturen byggs ut i motsvarande takt som andelen elbilar kommer ut på våra vägar, avslutar Mattias Bergman.
Analysen tar sin utgångspunkt i var man bor i landet, där hänsyn tas till boendeform med olika tillgång till laddning, ochjämför driftkostnaden för en elbil i relation till en bensin- eller dieselbil. Exemplen baseras på ett elbilshushåll i villa med egen laddbox i norra och södra Sverige samt elbilshushåll boende i lägenhet med enbart tillgång till publik laddning. I rapporten återfinns alla antaganden som gjorts.
För att ta del av rapporten klicka här.
Över 5000 nya snabbladdningspunkter till 2025
En välutvecklad laddinfrastruktur är en grundförutsättning för eldrift. IONITY investerar därför ca 700 miljoner euro i ytterligare 5000 snabbladdningspunkter till 2025. Företaget, som är ett joint venture med Volkswagen-koncernen som delägare genom Porsche och Audi, etablerar därmed över 1000 nya snabbladdningsstationer med upp till 350 kW. Ett nytt flaggskeppskoncept från IONITY och “Plug & Charge” till Audi e-tron skall göra själva laddningstillfället ännu mer smidigt och bekvämt.
- IONITY investerar 700 miljoner euro i sitt nätverk av supersnabbladdare (HPC)
- Antalet laddpunkter utökas från 1500 till ca 7000 i Europa
- Framtidsäkrad effekt på upp till 350 kW
- Sex till tolv laddpunkter på de nya laddplatserna
- Plug & Charge-funktion till Audi e-tron gör laddningen ännu smidigare
- 100 % förnybar el hos IONITY
Framgången för elbilar är i stor utsträckning beroende av laddinfrastrukturen. IONITY, som är verksamma i 24 länder med Europas största öppna laddnätverk för supersnabbladdning, investerar därför 700 miljoner euro i utbyggnaden av nätverket. Fram till 2025 ökar joint venture-bolaget, där Audi är delägare, antalet laddpunkter på 350 kW från nuvarande 1500 till cirka 7000. Dessa byggs inte enbart längs motorvägar, utan även i närheten av större städer och längs vältrafikerade vägar. Antalet laddplatser kommer därför att öka markant från dagens knappa 400 till mer än 1000.
IONITY planerar detssutom att bygga ut många av de befintliga stationerna baserat på nyttjandegrad. De nya stationerna kommer att ha sex till tolv laddpunkter redan från start för att minska väntetiden. Företaget planerar dessutom att anskaffa mer egna mark för att bygga och driva servicestationer. Med överbyggda laddstationer och serviceanläggningar med mat och butiker vill IONITY förbättra kundupplevelsen markant.
Heltäckande laddinfrastruktur avgörande för elbilsoffensiv
“Vi ställer om till eldrift i alla våra kärnsegment. Det är en stor förändring, men jag ser det som en ännu större möjlighet,” säger Markus Duesmann, VD för AUDI AG. En heltäckande laddinfrastruktur är absolut avgörande för framgången för e-mobilitet, tillägger han.
“Mer än någonsin tidigare är det inte bara produkten som är avgörande utan hela ekosystemet. Med sitt fokus på vidareutveckling och förbättring av laddnätverket kommer IONITY’s massiva expansion att vara ett avgörande bidrag till att göra elbilar ännu mer attraktiva.” Audi planerar för en bred elbilsoffensiv med mer än 20 helt eldrivna modeller till 2025. Med start från 2026 kommer märket enbart lansera helt eldrivna modellnyheter på marknaden.
IONITY – ingår i Audi´s laddningtjänst e-tron Charging Service
Audi var en av grundarna av IONITY och har varit joint venture-partner från första början. IONITY’s nätverk med snabbladdningsstationer i hela Europa är en viktig part i Audi´s egen laddningstjänst som kallas e-tron Charging Service. Med ett enda laddkort får innehavaren tillgång till mer än 280,000 laddpunkter i 26 länder i Europa. Tjänsten ger dessutom fördelaktiga villkor hos IONITY där laddningen endast kostar 3,30 kronor per kilowattimme i Sverige.
Plug & Charge – laddning utan RFID-kort eller app
Med produktionsstart i december 2021 kommer Audi att erbjuda ”Plug & Charge” till Audi e-tron hos IONITY. Det innebär att bilen enkelt och säkert kan laddas utan vara sig RFID-kort eller app. Verifieringen sker automatiskt vid kompatibla laddstationer så snart som laddkabeln ansluts till bilen och därefter startar laddningen. Debiteringen sker sedan automatiskt baserat på det befintliga avtalet. För att använda systemet behöver funktionen vara installerad (gäller Audi e-tron tillverkade från vecka 48/2021) och kunden ha ett aktivt kontrakt hos e-tron Charging Service. Användarna behöver enbart aktivera Plug & Charge-funktionen i myAudi appen och i bilens MMI.
IONITY – 100 % förnybar el
IONITY är ett joint venture mellan biltillverkarna BMW Group, Ford Motor Company, Hyundai Motor Group, Mercedes Benz AG och Volkswagen-koncernen med märkena Audi och Porsche. För första gången ingår även ett företag utanför bilbranschen som delägare. Det finansiella investeringsbolaget BlackRock*, med huvudkontor i New York, är en global aktör som genom dess ”Global Renewable Power platform” investerar i hållbara industrier och företag med högsta möjliga tillväxtpotential. IONITY bygger och driftar ett HPC-nätverk längs Europas motorvägar med modern teknik och en laddkapacitet på upp till 350 kW. Det gör att elbilsägare drar fördel av maximal laddhastighet under laddstoppen. Som ett bevis för företagets engagemang för hållbarhet laddar kunderna sina elbilar med helt förnybar energi vid alla IONITY´s laddstationer för att möjliggöra utsläppsfri och koldioxidneutral körning.
Volkswagen och Jämtkraft driver på elektrifieringen – erbjuder tre års fri hemmaladdning
Volkswagen Sverige och energibolaget Jämtkraft erbjuder alla som köper en laddbar Volkswagen tre års fri laddning av bilen där hemma.
Under 2019 inledde Jämtkraft och Volkswagen ett samarbete. Syftet var att tillsammans driva på utveckling mot ett fossilfritt samhälle och elektrifierade transporter. Nu har samarbetet resulterat i ett kunderbjudande.
För att ytterligare accelerera utvecklingen har Volkswagen och Jämtkraft beslutat att erbjuda alla som köper en ny eller begagnad laddbar Volkswagen hos någon av Volkswagens Sveriges auktoriserade återförsäljare ett elavtal med 100 % förnybar el – där tre års hemmaladdning ingår.
– Vi är väldigt glada att tillsammans med Jämtkraft kunna göra det lättare för våra kunder att leva mer hållbart. Vi hoppas såklart att detta erbjudande får ännu fler att välja en elbil eller laddhybrid och att körningen sker på förnybar el, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
Fram till år 2024 kommer märket Volkswagen att investera omkring 115 miljarder kronor i elektrisk rörelsefrihet. Under de närmaste fem åren kommer fler än 20 nya helt eldrivna modeller att lanseras på den globala marknaden. Volkswagen ställer höga krav på hela produktionskedjan ur ett hållbarhetsperspektiv och vill även försäkra sig om att bilarna laddas och drivs på ett så hållbart sätt som möjligt.
– Jämtkraft och Volkswagen tar klimatförändringarna på största allvar. Gemensamt tar vi ansvar och driver omställningen mot fossilfria transporter och smarta energilösningar. Elektrifiering är nyckeln och det är glädjande att vi nu har ett så bra erbjudande med 100 % förnybar vattenkraft från Jämtland till alla Volkswagenkunder som väljer en laddbar bil, säger Erik Brandsma, vd Jämtkraft.
Volkswagen erbjuder idag elbilarna e-Golf och e-up! samt laddhybriden Passat GTE. I mitten av året inleds utrullningen av Volkswagens helt nya elbilsfamilj. Den första modellen, klimatneutrala ID.3, lanseras i sommar. Under 2020 kommer dessutom nya Golf att erbjudas med två laddhybridversioner.
Garmin Dash Cam Tandem – Dash Cam med dubbla linser
Garmin lanserar idag Garmin Dash Cam™ Tandem, den första färdkameran med dubbla linser. Den erbjuder komplett videoöversikt över omgivningen tack vare två linser som ger 180 graders synfält och som spelar in parallellt, dag och natt. Den framåtseende HD-kameran på 1440p med Garmin ClarityÔHDR spelar in tydliga bilder som visar viktiga fordonsdetaljer. Linsen på insidan har Garmins exklusiva teknologi NightGlo™, och spelar in all passageraraktivitet även i mörker.
“Dash Cam Tandem erbjuder fenomenalt tydliga inspelningar på insidan av bilen även i mörker, på ett sätt som ingen annan färdkamera som finns på marknaden klarar idag” säger Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin. “Ibland kan det vara skönt för förarna att kunna förlita sig på en högkvalitativ färdkamera som inte bara spelar in vad som händer på vägen utan också vad som händer inne i bilen.”
Tack vare de nya linserna på varje sida av enheten kan Dash Cam Tandem spela in hela förarens omgivning — oavsett om det är trafik på vägen eller aktivitet inne i bilen — och få total översikt. Linsen som sitter på insidan har dessutom Garmins helt nya NightGloÔ-teknologi och spelar in högkvalitativa bilder även då det är mörkt. Med denna teknik går det att urskilja ansiktsdetaljer även på passagerare som sitter i baksätet. Vid köp av Dash Cam Tandem ingår en laddare med ett extra USB-uttag så att du kan ladda andra enheter samtidigt.
Med appen Garmin Drive™1 kan du använda telefonen för att enkelt se synkroniserade inspelningar från insidan och utsidan vid exakt samma tid. Om en Dash Cam Tandem inte skulle räcka erbjuder Garmin Dash Cam Auto Sync. På så vis kan du kontrollera upp till fyra färdkameror2 från Garmin som är monterade utifrån flera olika synvinklar — vindrutan bakåt eller döda vinklar — och du kan synkronisera varje videofil så att den enkelt kan spelas upp på din smartphone via Garmin Drive-appen.
Den diskreta Dash Cam Tandem i fickformat är designad med användarvänlighet i fokus och är lika intuitiv som den är praktisk. Så snart den har pluggats in till bilens strömkälla börjar den spela in och kan fortsätta spela in video även då du inte är inne i bilen.
Dash Cam Tandem har flera viktiga och användbara funktioner, inklusive röststyrning3, och gör det enkelt att spara videos eller bilder samt starta och stoppa ljudet inne i bilen – helt hands free. Fartkamerauppdateringar via Garmin Drive™-appen1 kommer att finnas tillgängliga i mitten av februari. Med hjälp av inbyggd GPS och Galileo markeras automatiskt fordonets exakta position för att markera när och var händelsen inträffade. Dash Cam Tandem är också utrustad med en automatisk sensor för händelsedetektering som sparar inspelningen om vad som hände före och efter en incident. Den fungerar även i hög värme, upp till 80C°, och ett microSDÔ-kort finns med i förpackningen så att du kan börja använda den direkt.
Garmin Dash Cam Tandem finns tillgänglig nu till ett rek. ca pris på 3 899 kr. Besök Garmin.se för mer information.
1Nedladdning av Garmin Drive-appen till din kompatibla smartphone med GPS och BLUETOOTH Low Energy krävs. Se Garmin.com/DriveApp för mer information.
2Extra färdkameror köps separat; se Garmin.com/DriveApp för mer information.
3Röststyrning är endast tillgängligt på engelska, tyska, franska, spanska, italienska och svenska.
OBS! I vissa jurisdiktioner är användning av den här enheten reglerad eller förbjuden. Det är ditt ansvar att känna till och följa gällande lagar och sekretessrättigheter i jurisdiktioner där du planerar att använda enheten.
Om Garmin
Built to last. Tre enkla ord som beskriver våra produkter, vårt företag, vår kulter och vår framtid. Som en ledande global leverantör av navigationslösningar strävar vi efter att tillverka överlägsna produkter för bilar, flyg, sjöfart, utomhusaktiviteter och sport som är en grundläggande del av våra kunders liv. Garmin är ett registrerat varumärke av Garmin Ltd och dess dotterbolag. Alla andra varumärken, produktnamn, företagsnamn och servicemarkeringar tillhör och ägs av dess respektive ägare. Alla rättigheter är reserverade.
Många slirar på sommardäck i novemberhalkan
Det råder risk för halka i flera delar av Sverige. Enligt lag ska vinterdäcken vara på senast den 1 december. Men de senaste åren har ishalkan på många håll brett ut sig på vägbanor runt om i landet långt innan dess. För den som kör oförberedd kan det sluta illa.
Varje vintersäsong inträffar tusentals trafikolyckor och över 1 000 personer skadas allvarligt. Många av dessa olyckor är kopplade till isiga vägar. Att byta däck i tid och kontrollera dem ofta är det allra viktigaste för att slippa olyckor på vintern.
– SMHI har utfärdat varningar om snö och halka. Den som inte har bytt till vinterdäck när novemberhalkan slår till utsätter både sig själv och andra för onödiga risker. Frosthalkan är särskilt lömsk – den är oftast helt osynlig vilket gör det mycket riskabelt på vägarna, speciellt om sommardäcken fortfarande sitter på, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.
Enligt en undersökning som försäkringsbolaget If tog fram förra året väntar över var femte bilist fram till sista dagen med att byta till vinterdäck. Och endast sex av tio följer rekommendationen om att låta väderleken bestämma när det är dags att skruva av sommardäcken.
– Sista datumet är förstås inte att betrakta som en rekommendation – helst ska man ju ha bytt till vinterdäck i god tid innan dess. Det är viktigt att man inte stirrar sig blind på kalendern, utan istället fokuserar på temperatur och väglag, säger Johan Granholm.
Vägar längs vatten och broar särskilt utsatta områden
Om man som bilist är extra uppmärksam på några viktiga saker minskar risken för att drabbas av olycka i trafiken när det råder halka och vinterväglag. Vägar längs med öppet vatten och alla broar är till exempel särskilt utsatta områden eftersom de kyls både underifrån och ovanifrån.
Det är inte bara om termometern visar minusgrader som det kan vara kallare på vägarna. I skuggiga skogspartier kan nattens kyla ligga kvar länge och fukten bli till is.
– Det gäller att ta det lugnt på vägarna – framför allt på morgonen, efter nattens kyla. Frosthalkan kommer ofta väldigt plötsligt. Om det är någon plusgrad i luften, vägen är fuktig och vädret håller på att klarna upp finns det också stor risk för att vägbanan snabbt fryser när temperaturen sjunker. Det kan då bli dåligt väglag och väldigt halt, säger Johan Granholm.
Vid underkylt regn ska man vara extra beredd i trafiken.
– Underkylt regn fryser till is vid kontakten med vägbanan. Det kan uppfattas som vanligt blött regn, men i själva verket blir vägen blixthal. Man märker det genom att regnet fryser på vindrutan och att det inte längre skvätter kring däcken på bilen framför, fortsätter Johan Granholm.
Förutom att den som kör med fel däck riskerar sin egen och andras säkerhet kan det även bli ekonomiskt kostsamt. Den som har sommardäcken på efter första december riskerar förhöjd självrisk på försäkringen vid en olycka.
Håll koll på däcken
Men det är också viktigt att hålla koll på de däck som legat till sig över sommaren – hur dubbarna ser ut, om man kör på dubbdäck, lufttrycket i däcken, och mönsterdjupet. Enligt lag ska mönsterdjupet i vinterdäck vara minst tre millimeter.
– Men helst ska det vara lite mer än så. Runt fem millimeter och uppåt är väl att rekommendera. Många däck har en liten slitageindikator på utsidan av gummit som man kan ha under uppsikt, tillägger Johan Granholm.
Lämpligt lufttryck varierar mellan bilmodeller, och de flesta bensinstationer har i dag en lufttrycksmätare så att du själv kan kontrollera däcken.
– Ett för lågt lufttryck ökar risken att du vid en plötslig undanmanöver tappar kontrollen över bilen, till exempel om du behöver väja för ett rådjur eller en älg, och det förlänger bromssträckan. Dessutom drar bilen mer bränsle/el och däcket slits snabbare. Man brukar säga att man halverar däckets livslängd om man kör med ett lufttryck på 70 procent av det rekommenderade, säger Johan Granholm.
Datum för vinterdäck
Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute. För att din bil ska kunna köras säkert på vintervägar kan du använda dubbdäck.
Den 1 oktober har du laglig rätt att sätta på dubbdäcken. Senast den 15 april måste du byta bilens dubbdäck, men om det är snö och is på vägen får du köra med dubbdäck tills snön och isen försvinner.
Du får alltså använda dubbdäck mellan den 1 oktober och den 15 april, eller om väglaget kräver det. Det viktigaste är att däcken ska var anpassade till de omständigheter som råder.
Med vinterväglag menas att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på den plats du befinner dig.
If har samlat några tips för hur man upptäcker och hanterar blixthalka:
- Byt däck före första halkan. Många byter för sent, och rätt däck är en säkerhetsfråga.
- Ha rätt däck på bilen, och se till att de har rätt däckdjup och inte är för ojämnt slitna.
- Anpassa hastigheten till omständigheterna och håll tillräckliga avstånd.
- Ha bra belysning när mörkret faller, både för att se men även för att synas. Se till att all belysning på din bil fungerar.
- Använd bilbältet. Om olyckan ändå skulle vara framme är bilbältet alltid din bästa livförsäkring.
- Kolla halkprognosen där du ska köra.
- Se till att din bil är rätt försäkrad.
Så gör du din bil redo för vintern. Här är bilexpertens bästa tips för att vinterrusta din bil.
Blixthalkan kommer som en överraskning för många, och det sker flera avåkningar och kollisioner på grund av att sommardäcken fortfarande sitter på. Byt till vinterdäck och vinterrusta bilen i tid.
Behöver du nya vinterdäck?
Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag, men du får sätta på vinterdäcken redan den 1 oktober om väderleken tillåter. Om du kör med dubbade vinterdäck är det viktigt att veta att lokala dubbdäcksförbud kan förekomma på vissa vägar, kontrollera med din kommun om vad som gäller.
Viktigt är också vinterdäckens standard. En hel del olyckor inträffar eftersom däcken inte klarar av underlaget. Många kontrollerar inte däcken och mönsterdjupet på däcken tillräckligt ofta.
Minimikravet för vinterdäck är tre millimeter, men det ska helst vara fyra eller mer för att vara på den säkra sidan. Det är också viktigt att du har rätt lufttryck i däcken för att de ska ha rätt grepp, du hittar informationen om vilket lufttryck som gäller för din bil i bilens instruktionsbok. Chansa inte med säkerheten och kontrollera dina vinterdäck idag, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.
De flesta rengör bilen på våren, men det är lika viktigt på hösten.
Om färgen känns grov mot handen längst ner på bildörren behövs en noggrann avfettning, tvätt och polering.
– Polering på hösten är lika viktigt som på våren, även om de flesta bara gör det i april eller maj. Vägsaltet sitter fast på platser där lacken har små bulor. Små lackskador bör också fixas. Oskyddat stål utsätts för rostattacker, säger Johan Granholm.
Om det är kallare än 7-8 grader bör poleringen göras i ett uppvärmt garage för att få bäst effekt.
Kontrollera batteriet!
Det finns flera saker att tänka på när du förbereder din bil för vintern. En kontroll av batteriet är bland de viktigaste.
– Om du vet att du kommer att köra mycket under vintermånaderna, så gör du livet enklare genom att förbereda batteriet. Ett batteri som fungerar bra på sommaren kan vara helt dött en morgon med extra kyla, säger Johan Granholm.
Den viktigaste punkten är att underhållsladda batteriet före vintern. Skaffa en batteriladdare och sätt batteriet på underhållsladdning över natten. För några hundralappar får du också en enkel enhet som testar om batterispänningen är tillräckligt bra. Du kan också kontakta en bilverkstad som kan kontrollera detta åt dig.
Vad sägs om oljan?
Ett vanligt tips före vintern är att byta motorolja. Men det beror lite på.
– De flesta nyare bilar har en syntetisk olja som klarar vintern bra. Nya bilägare följer vanligtvis serviceintervallen, som bland annat tar hand om oljebyten. Men om du har en bil som är åtta till tio år eller äldre, kanske du har börjat ta lite lättare på den vanliga servicen, säger Johan Granholm.
Olja som inte byts ut årligen riskerar att skada motorn då smörjningen inte fungerar som den ska. Det är viktigt att bilen servas enligt tillverkarens rekommendation för att undvika onödiga problem. Information om när bilen ska servas finns i bilens bruksanvisning.
Om du inte vill eller kan serva din bil själv, så erbjuder din bilverkstad troligen en service som innehåller de vinterförberedelser som behövs.
Vad mer rekommenderas?
- Vindrutetorkare: Dags att byta till nya torkarblad? Hösten och vintern är en tung tid för gummit i torkarbladen. Slitaget beror mycket på saltning, snö och andra vinterförhållanden, och inte minst hur många gånger torkarna har fryst fast under vintern.
- Spolarvätska: Spolarvätskan måste tåla kyla. På förblandade spolarvätskor står det vilken temperatur den tål. Om du åker till fjällen eller om det är en stark kyla kan du använda spolarvätska som tål lägre temperaturer.
- Kylarvätska: Om det har gått länge sedan kylarvätskan har bytts kan fryspunkten kan ha blivit för låg för en kall vinterdag. Om du servar din bil enligt fabrikantens serviceintervall är det troligtvis okej. Om du är osäker på om kylarvätskan är i ordning eller inte, kontakta en bilverkstad som kan kontrollera detta åt dig.
Klarar batteriet kylan?
- Ett batteri laddas ur snabbare i kyla, byt vid behov.
- Kontrollera att batterivattnet täcker cellerna.
- Se till att batteriet är rent så fungerar det bättre.
- Underhållsladda batteriet vid behov.
- Har du en elbil? Om du parkerar utomhus är det exempelvis bra att alltid ansluta bilen till laddaren så att du kan förvärma bilen och batteriet innan avfärd för att maximera räckvidden.
- Tänk även på att elbilens räckvidd minskar vid kyla. Vänta inte för länge med att ladda när du är ute och kör, vår rekommendation är att du inte låter batteriet sjunka under 20-30 % innan du laddar. Det är alltid bra att ha lite extra räckvidd ifall det blir köbildning efter en olycka så att du klarar dig till nästa laddstation.
Fixa greppet med grus i petflaska
Förvara en plastflaska med grus i bilen. Gruset är bra om man har kört fast, men kan också användas i förebyggande syfte. Häll ut lite grus vid däcken när du ska parkera på kvällen. Ställ sedan bilen på gruset så kommer du loss lättare nästan morgon, oavsett temperatur eller väder, tipsar Johan Granholm.
Säkerhetsutrustning som är viktig att ha i bilen
- Varningstriangel ska alltid finnas med i bilen.
- Isskrapa och snöskyffel.
- Startkablar. Om du eller någon annan behöver starthjälp.
- Extra filt och varma kläder.
- Reflexväst. Tänk på att du syns extremt dåligt i vintermörkret när du rör dig runt bilen vid vägen.
- Förbandsväska
- Ficklampa och extra batterier
- Bogserlina
Volkswagen-koncernen på rätt väg för att minska koldioxidutsläppen
Koncernen har satt kurs för att bli CO2-neutrala år 2050 i linje med det egna miljöåtagandet ”goTOzero”. Den nya elbilen ID.3 kommer att lanseras på marknaden med CO2-neutral produktion från år 2020.
Medan klimatet fortsätter att vara en stor politisk fråga i Tyskland, åtog sig Volkswagen att ansluta till Paris-avtalet för en tid sedan. Koncernen har satt kurs för att bli CO2-neutrala år 2050 i linje med det egna miljöåtagandet ”goTOzero”.
För att minska koldioxidutsläppen fokuserar Volkswagen-koncernen på elektrifiering av sina modeller. Företaget har utvecklat plattformen MEB (Modular Electric Toolkit) sedan 2016. Den nya elbilen ID.3 kommer att lanseras på marknaden med CO2-neutral produktion från år 2020. Produktionsstarten sker den 4 november 2019 på Volkswagens anläggning i tyska Zwickau. Dessutom erbjuder Volkswagen sina kunder batteriladdning med förnybar el.
Under den fortsatta elbilsoffensiven fram till 2025 kommer koncernen att lansera närmare 70 eldrivna modeller på den globala marknaden och sälja mer än tre miljoner elbilar årligen. För att producera dessa volymer kommer åtta produktionsanläggningar i Europa, Kina och USA att omvandlas till elbilsproduktion till 2022.
Volkswagen-koncernen har också satt upp mål för att minska koldioxidutsläppen från sin bilpark som består av närmare 11 miljoner nya bilar som tillverkas årligen i 122 fabriker världen över, i enlighet med miljöåtagandet “goTOzero”:
- Från 2020 avser företaget att minska koldioxidutsläppen från nya bilar i Europa från 123 g CO2/km 2018 till 95 g CO2/km.
- År 2025 kommer anläggningarna att minska koldioxidutsläppen per tillverkad bil med 45 procent jämfört med 2010.
- År 2025 kommer koncernens koldioxidavtryck att sänkas med 30 procent per bil under livscykeln jämfört med 2015.
- År 2030 kommer Volkswagen-koncernen att minska koldioxidutsläppen från sin nya bilar till 74 g CO2/km.
År 2030, när målen har uppnåtts, kommer koncernens nya bilpark att bestå av cirka 40 procent eldrivna bilar.
Not: Volkswagen ID.3 finns ännu inte till försäljning i Europa.
Så undviker du motorhaveri när du bilar utomlands
Många svenskar åker iväg på bilsemester i Europa i sommar. Det märks inte minst i antalet inrapporterade bilskador. Under juni, juli och augusti förra året drabbades försäkringsbolaget Ifs kunder av bilolyckor och motorhaverier utomlands till en kostnad av omkring 50 miljoner kronor. Totalt beräknas kostnaderna för semestrande svenskars motorhaverier utomlands 2018 uppgå till närmare 100 miljoner kronor, enligt Ifs beräkningar.
Juli är månaden då majoriteten av svenskarna tar semester. Därför är det även den månad då flest råkar ut för motorhaverier på Europas vägar.
– Kostnaderna för bilskador i utlandet är såklart högre i juli jämfört med övriga månader. Ändå ser vi en liten minskning av antalet motorhaverier utomlands totalt sett för 2018, säger Dan Falconer, motorexpert på försäkringsbolaget If.
Stigande bensinpris och en varm sommar 2018, är två möjliga orsaker till något färre utlandsresor med bil samt minskat antalet skador.
– Sommaren 2018 var ju fantastiskt fin och framför allt varm, sannolikt har det medfört att det inte har körts lika mycket utan man har valt att i större utsträckning ”ligga still” för att bada och svalka sig. Körsträckan utomlands har då sannolikt inte varit lika lång som en normal bilsemester.
Om olyckan ändå skulle vara framme
Ökningen av skadekostnaderna under sommarmånaderna kan kopplas till fler maskinskador och även glasskador. Maskinskadehändelserna som är vanligast är:
- Kopplingshaverier
- Problem med turbon
- Fel på högtryckspump och dieselinjektorer
- Värmerelaterade skador
– Om man har otur och råkar ut för problem med bilen i utlandet ska man alltid kontakta sitt försäkringsbolag för att få hjälp med bärgning och annat. Numret finns på Gröna Kortet som man får av försäkringsbolaget och som är beviset på att din bil är trafikförsäkrad, och på försäkringsbrevet. De flesta försäkringsbolag har ett särskilt utlandsnummer som man kan ringa vid skada utomlands, säger Dan Falconer.
Kollisioner och andra trafikolyckor tillhör också vanliga ärenden.
– Den som råkar ut för en krock utomlands ska – förutom att kontakta sitt försäkringsbolag – ringa polisen på orten och be dem komma till platsen. Fyll i en skadeanmälan och ta så mycket uppgifter som möjligt, fotografera gärna bilarna, platsen och den andra förarens körkort och fråga vilket försäkringsbolag hen har. Om du och den andra föraren är överens om händelseförloppet kan ni skriva anmälan tillsammans, men underteckna inte om du inte är helt säker på vad det står eller om ni är oense, säger Dan Falconer.
Viktigt att förbereda sig
För att slippa extra trubbel om man skulle råka ut för en olycka är det alltid bäst att ha med sig alla relevanta dokument, som till exempel bilens registreringsbevis (den blå delen), Gröna Kortet och försäkringsbrev.
– Gröna Kortet är beviset på att din bil är trafikförsäkrad. Det är ett krav i vissa länder och det brukar lösa många problem för bilisten om det inträffar en krock. Se till att skaffa det i god tid före resan, säger Dan Falconer.
Ha koll på försäkringen
Om bilen är helförsäkrad – då kan försäkringen betala skadorna på den egna bilen. Om bilen är halvförsäkrad får man ersättning om bilen blir stulen eller exempelvis får ett stenskott. Halvförsäkringen täcker också brandskador. Trafikförsäkringen ersätter personskador och kostnader för reparation av motpartens bil om man är vållande.
– Den som vill kan även teckna en tilläggsförsäkring där hyrbil ingår. Då får du ersättning för en hyrbil och har möjlighet att på ett smidigt sätt fortsätta resan. Det underlättar enormt mycket, säger Dan Falconer.
Om man tar med husvagn eller annat släpfordon utomlands gäller den svenska trafikförsäkringen även för skador husvagnen eller släpet orsakar någon annan. Ska man bila i ett land som kräver ett Grönt Kort, ska släpfordonets registreringsnummer stå på det Gröna Kortet.
Eftersom reglerna skiljer sig åt i olika länder är det viktigt att kolla vad som gäller i det land som man ska köra i.
If har samlat några tips om du råkar ut för en bilolycka vid utlandsvistelse:
- Kontakta ditt försäkringsbolag om du behöver hjälp till exempel med bärgning. Numret finns på Gröna Kortet och på försäkringsbrevet.
- Tillkalla alltid polis vid kollision med annat fordon, stöldskada eller skadegörelse.
- Är det fler fordon än ditt inblandade i händelsen? Ta så mycket information du kan: registreringsnummer, personuppgift på förare eller ägare av andra fordon, försäkringsbolag, försäkringsnummer och så vidare. Ta gärna foto på alla inblandade fordon och registreringsskyltar med mobilkameran.
- Försök alltid skriva en anmälan på plats tillsammans med eventuell motpart. Tänk dock på att inte skriva under anmälans framsida om ni inte är överens om vad som har hänt.
- Lägg en reflexväst och varningstriangel i bagageutrymmet, det är obligatoriskt i flera länder. Reflexvästen ska vara tillgänglig för föraren inifrån bilen så att den kan tas på innan man kliver ur bilen på en trafikerad väg.
- Ha koll på din bilförsäkring för att se vad som täcks.
På EU-kommissionens hemsida finns information om vad som gäller i olika länder: http://ec.europa.eu/transport/road_safety/going_abroad/index_sv.htm
- 1
- 2