Nya OCTAVIA imponerar med uttrycksfull design och innovativ teknik. Bland nyheterna: Head-Up-Display (HUD), elektroniska växlar och ergonomiska Ergo-säten. Drivlinor: Laddhybrid, mildhybrid och bränslesnåla bensin-, diesel- och gasdrivna motorer. Exteriör: utökade mått och en ännu uttrycksfullare design. Interiör: ny design och instrumentpanel i flera nivåer.
Nya OCTAVIA spelar en central roll för ŠKODA och har blivit en ikon – märkets mest sålda modell. Den den 4:e generationen av ŠKODA OCTAVIA har vuxit till sig och är både längre och bredare än sin föregångare. Bagageutrymmet har blivit större det också. Tack vare ŠKODAs nya formspråk, har OCTAVIA fått en ännu uttrycksfullare utstrålning – det nya interiörkonceptet är en optimal mix av enastående funktionalitet, rymlighet, högklassiga material och smarta finesser, in i minsta detalj. Nya assistanssystem och uppkopplingslösningar visar på företagets innovationsförmåga i kompaktsegmentet.
”OCTAVIA är en extremt betydelsefull modell för ŠKODA. Därför har vi förnyat den rakt igenom. Resultatet av detta arbete är den bästa OCTAVIA vi tillverkat hittills – den är rymligare, säkrare och mer praktisk än någonsin. Lagom till 60-årsdagen tar vi nu ett stort kliv in i framtiden med denna nya generation av bilen. Under de senaste sex årtiondena har OCTAVIA bidragit till den positiva utvecklingen för vårt företag och varumärke. Jag är övertygad om att också den nya generationen kommer att medverka till att upprätthålla denna positiva utveckling.” säger Bernhard Maier, CEO på ŠKODA AUTO.
Större – och ännu fräsigare
Nya OCTAVIA har vuxit till sig, och tack vare de nya proportionerna och ŠKODA:s nya formspråk, har den blivit ännu mer dynamisk och uttrycksfull än sin redan mycket framgångsrika föregångare. Med sin längd på 4.689 mm är den nya halvkombin, liksom COMBI, 22 mm längre än den tredje generationen av modellen. På bredden har den vuxit 15 mm. Bagageutrymmesvolymen i COMBI, som är den största i segmentet, har utökats med 30 lit. till 640 lit. Halvkombin slukar 600 lit. i bagageutrymmet vilket är 10 lit. mer än den förra generationen. Den nya frontkjolen och de nya rakbladsvassa, nu ännu smalare strålkastarna är en fröjd för ögat i dubbel bemärkelse. Som standar är såväl halvljuset, helljuset och varselljuset av LED-typ. Detsamma gäller även bak-, broms- och dimljuset. Den nydesignade takrelingen har låg profil och får OCTAVIA COMBI att se extra långsträckt ut betraktad från sidan – halvkombin ser nästan ut som en coupé. De upp till 19″ stora lättmetallfälgarna ger bilen en verkligt kraftfull utstrålning. Crystal Black, Lava Blue och Titanium Blue är nya färger på paletten – som tillval finns paketen ”Chrome” och ”Dynamic”.
Nytt interiörkoncept och ny instrumentpanel i flera nivåer
I den nydesignade interiören i OCTAVIA hittar vi bl.a. en ny, tvåekrad ratt (som tillval med elvärme). I multifunktionsutförande är denna försedd med nydesignade knappar och räfflade scrollhjul med vars hjälp föraren kan styra totalt 14 funktioner utan att ta händerna från ratten. Instrumentpanelen, som också den är nydesignad, består av moduler i flera nivåer med en stor fristående display i mitten. Mittkonsolen är elegant, överskådlig och pryds av krom, precis som de nya dörrpanelerna och handtagen. Nya softtouch-material ger interiören en högklassig look och LED-komfortbelysningen lyser indirekt upp framdörrarna och instrumentpanelen i någon av 10 valbara färger. Man kan också välja att färgerna ska skifta eller vara koordinerade med olika scenarier.
Premiär för head-up-display och extra ryggvänliga Ergo-säten
Nu kan man för första gången få sin ŠKODA med extra bekväma och ryggvänliga Ergo-säten som bl.a. är försedda med elektrisk massagefunktion. Toppversionen är dessutom försedd med ventilation och design som verkar för bättre rygghälsa. En annan nyhet för en ŠKODA är head-up-displayen (”HUD”) (tillval) som presenterar den viktigaste informationen – som hastighet, navigationsanvisningar, avlästa vägmärken och aktiverade assistanssystem – för föraren direkt på vindrutan (som nu också kan fås med elvärme). Maxi DOT, en 4,2″-multifunktionsdisplay med 16 färger, är standard. Nytt för OCTAVIA är klimatsystemet Climatronic med 3 zoner. Med det nyckellösa låssystemet KESSY kan valfri dörr på OCTAVIA låsas upp först. Till standardutrustningen hör också elektriska fönsterhissar och elektromekanisk handbroms. Nu kan man dessutom få ŠKODA OCTAVIA levererad med extra ljuddämpande glas i sidorutorna fram för att minska vägbruset i kupén ännu mer.
DSG-växellåda med elektronisk växling (”shift-by-wire”) och LED-matrix-strålkastare (tillval)
Nya OCTAVIA är den första bil från ŠKODA någonsin att använda sig av elektronisk istället för mekanisk överföring av växellägena till DSG-växellådan. Den traditionella DSG-växelväljaren har ersatts av en ny reglagemodul placerad på mittkonsolen och bestående av en mindre växelväljare via vilken man kan välja de olika körlägena. Här finner vi även en knapp för parkeringsläget. De innovativa LED-matrix-strålkastarna (tillval) gör att man alltid kan köra på helljus, utan att blända andra trafikanter. LED-baklyktor med kristallina detaljer och dynamiska blinkrar (”rinnande ljus”) är ett annat attraktivt tillval. En hel svit av nya säkerhetssystem, som Collision Avoidance Assist, Turn Assist, Exit Warning och den lokala trafikvarningsfunktionen, gör också de sin debut i ŠKODA. Till andra nya funktioner i OCTAVIA, hör Area View (fågelperspektiv), filbyteshjälpen Side Assist och det förutseende farthållarsystemet Predictive Cruise Control, som – tillsammans med en uppdaterad version av vägskyltavläsningen Traffic Sign Recognition och den vidareutvecklade spårhållningsassistenten Lane Assist, liksom Traffic Jam Assist och Emergency Assist – bildar det vittomfattande ”Travel Assist”-systemet. Systemet Hands-on Detect kontrollerar om föraren håller händerna på ratten hela tiden. För passagerarskyddet svarar upp till 9 krockkuddar, inklusive knäkrockkudde på förarplats och sidokrockkuddar bak.
Nya alternativa drivlinor och bränslesnåla förbränningsmotorer
Aldrig har OCTAVIA varit så energieffektiv, funnits med så många alternativa drivlinor eller haft så låg miljöpåverkan som den fjärde generationen av bilen. För första gången finns modellen nu som laddhybrid – OCTAVIA iV. Vissa av bensinmotorerna, som nu optimerats ytterligare, är utrustade med innovativ mildhybridteknik, och dieselmotorerna hör till den senaste EVO-generationen som släpper ut upp till 80% mindre kväveoxider. Det breda utbudet av drivlinor har motorer med ett effektspann från 110 till 204 hk och kompletteras av modellen OCTAVIA G-TEC som med 17,7 kg naturgas i sina tankar har en räckvidd på upp till 523 km i sitt miljöfokuserade och energisnåla gasdriftsläge. I OCTAVIA iV är det istället en bensinmotor, närmare bestämt 1.4 TSI, och en elmotor som står för drivningen. Tillsammans levererar de en effekt på 204 hk (150 kW). Med 37 Ah och 13 kWh, ger högspännings-litiumjonbatteriet en räckvidd på upp till 55 km vid eldrift (enl. WLTP-cykeln). I kombination med en DSG-växellåda, är de eTEC-varianter som har den senaste EVO-generationen bensinmotorer (1.0 TSI eller 1.5 TSI) under huven dessutom försedda med mildhybridteknik. En remdriven 48 V-startmotor och ett 48 V-batteri gör det då möjligt att återvinna bromsenergi, boosta förbränningsmotorn med el-energikickar och att rulla fritt med motorn helt avstängd. EVO-dieselmotorerna använder sig av ny s.k. ”Twin Dosing”-teknik för rening av avgaserna där AdBlue sprutas in före två SCR-katalysatorer som placerats i serie, direkt efter varandra. Dynamic Chassis Control (tillval) levereras nu med skjutreglage i de olika körlägena vilket gör att föraren kan justera individuella parametrar som fjädringen, dämpningen och karakteristiken för styrningen eller DSG-växellådan efter eget tycke och smak.
Senaste infotainmentsystemen och vidareutvecklad Virtual Cockpit
Det finns 4 infotainmentsystem att välja mellan för OCTAVIA – alla är av den senaste generationen och har en display på mellan 8,25 till 10 tum. Vissa av systemen går att styra med Laura, ŠKODA:s digitala assistent. Toppmodellen Columbus infotainment system, kan nu visa navigationssystemets kartor med en annan zoom-nivå än på 10,25″ stora Virtual Cockpit (som förövrigt har vidareutvecklats och blivit mer användarvänlig). Den nya funktionen kan regleras via ett innovativt beröringskänsligt skjutreglage som sitter placerat under displayen och också kan användas för att justera volymen. Tack vare ett inbyggt eSIM-kort, är OCTAVIA alltid uppkopplad. Det gör att man när som helst har möjlighet att använda de senaste mobila ŠKODA Connect-tjänsterna. Till dessa hör bl.a eCall (obligatoriskt i EU), infotainment-appar, online-data och fjärrstyrning av olika bilfunktioner. Bilen kan fås med upp till 5 USB-C-uttagför laddning och anslutning av mediaenheter och USB-minnen. Ett av uttagen dem kan placeras i konsolen ovanför backspegeln. Äldre enheter, med USB-A 3.0-port, kan enkelt anslutas med hjälp av en USB-C till USB-A 3.0-adapter från ŠKODA Originaltillbehör. Phone Box (tillval) gör det möjligt att ladda kompatibla mobiltelefoner sladdlöst. Interiören har optimerats akustiskt, vilket tillsammans med det nya ljudsystemet CANTON (tillval) borgar för en enastående ljudupplevelse.
Innovativa lösningar som helt enkelt är ”Simply Clever”
För dieseldrivna bilar, har de för ŠKODA så typiska ”Simply Clever”-lösningarna utökats med ett nytt, praktiskt påfyllningsrör för AdBlue, med vars hjälp behållaren kan fyllas även via pumpmunstycken avsedda för lastbilar. På framsätenas bakstycken sitter praktiska fickor, en på var sida, där baksätespassagerarna kan förvara sina smartphones. Också detta är en fiffig ŠKODA-nyhet. Nu finns ”Sovpaketet” för baksätet också som tillval för OCTAVIA. Nya nerfällbara soljalusier på sidorutorna bak gör det möjligt att slippa irriterande solljus. Under insynsskyddet sitter en multifunktionell förvaringsficka, både på halvkombiversionen och på OCTAVIA COMBI. Den sistnämnda är dessutom försedd med ett automatiskt infällbart insynsskydd. Förvaringsfacket i framdörrarna, med ett paraply och en handborste, är nytt. Den tratt som integrerats i locket till spolarvätskebehållaren till vindrutetorkarna är en annan ny, praktisk finess.
OCTAVIA i Sverige
Utföranden: Ambition, Style, SCOUT och RS.
Highlights:
PHEV 13 kWh/55 km räckvidd
MHEV
G-TEC 22 kg CNG/500 km räckvidd
LED Matrix
Shift-by-Wire
MIB 3 10” display
Trådlös smartlink
Elektrisk handbroms
3-ZON climatronic
Elutfällbar dragkrok
Ergostolar, ventilation, massage
Virtual pedal
Head up display
Sovpaket
Nya OCTAVIA har försäljingsstart i februari och lansering i maj, pris ej klart. Laddhybridsversionen OCTAVIA iV med 55 km räckvidd på el lanseras efter sommaren 2020 och versionerna SCOUT och RS med fyrhjulsdrift samt kommer under fjärde kvartalet 2020. Samtidigt under senhösten startar produktionen av uppskattade OCTAVIA G-TEC med gasdrift.