Ny GTS-modell från Porsche: sportig Macan med 380 hk

Porsche kompletterar Macan-serien med en utpräglat sportig modell. Nya Macan GTS lanseras med en kraftfull motor, ett prestandaorienterat chassi, karakteristiskt utseende och mer omfattande utrustning. V6 turbo-motorn på 2,9 liter utvecklar 280 kW (380 hk) – en ökning med 15 kW (20 hk) jämfört med föregångaren. I kombination med den nyligen anpassade PDK dubbelkopplingslådan och tillvalet Sport Chrono-paket accelererar Macan GTS från 0 – 100 km/tim på 4,7 sekunder, tre tiondelar snabbare än tidigare. Toppfarten är 261 km/tim.   Den nya modellen i Porsches kompakta SUV-familj förtjänar förkortningen GTS, vilket står för “Gran Turismo Sport”, tack vare sina mycket goda köregenskaper.

Porsches aktiva fjädringssystem, Porsche Active Suspension Management (PASM), har fintrimmats för den nya modellen. Chassit har dessutom sänkts med 15 mm för bättre kurvegenskaper. Adaptiv luftfjädring finns som tillval och då kan chassit sänkas med ytterligare 10 mm. I kombination med de 20 tum stora fälgarna i RS Spyder Design, som ingår i standardutrustningen, och de stora bromsskivorna (360 x 36 mm framtill, 330 x 22 mm bak) imponerar Macan GTS med en äkta sportbils livliga och kvicka köregenskaper.   Bromsförmågan kan ytterligare förbättras med tillvalet Porsche Surface Coated Brake (PSCB) där bromsskivans yta täckts med volframkarbid, eller med Porsches keramiska bromsar, Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).  

Sportavgassystemet som ingår i standardutrustningen är specialanpassat till GTS och förstärker körupplevelsen i nya Macan GTS. Ljudkällan är en 2,9 liters V6-motor med central turbo-layout, de två turboaggregaten är placerade i V:et i motorn, vilket ger mycket snabb gasrespons. Maximalt vridmoment är 520 Nm (plus 20 Nm) och finns tillgängligt över ett brett varvtalsområde från 1 750 till 5 000 varv per minut. Bränsleförbrukningen i den sportigaste Macan-modellen är 9,6 liter per 100 km enligt NEDC*.  

Individuell design med svarta detaljer

Nya Macan GTS framhäver också rent utseendemässigt sin särskilt sportiga status. Sport Design-paketet, som är standard, med ny front och nytt bakparti samt anslående sidokjolar ger bilen dess karakteristiska utseende. Detaljer i frampartiet är svartlackerade – något som utmärker alla Porsches GTS-modeller. Strålkastarna av LED-typ med Porsche Dynamic Light System (PDLS) och de tredimensionella bakljusen med en LED-ljusramp är också svärtade. LED-strålkastarna kan som tillval beställas i svart med PDLS Plus. Det 15 mm sänkta chassit, 20 tums mattsvarta RS Spyder Design-fälgar, röda bromsok och blanksvarta trimdetaljer understryker det sportiga utseendet. Färgen svart återfinns också baktill, diffusorn och ändrören till sportavgassystemet, som är standard, är också svartlackerade.  

Sportstolar och högklassiga material

Högkvalitativa material som Alcantara ® på sätenas mittparti, på mittkonsolens armstöd och på dörrsidorna samt borstad aluminium gör det möjligt att även interiört både se och känna Macan GTS sportiga och eleganta karakteristika. Den läderklädda sportratten med multifunktioner och växelpaddlar är standard, liksom sportstolarna, exklusivt för GTS, med åttavägs-inställning och markerade sidostöd så att föraren sitter stadigt vid snabb kurvtagning. GTS läderklädsel i Carmine Red eller Crayon med inslag av Alcantara ® -detaljer och färgaccenter, BOSE ® Surround Sound ljudsystem och den nya smartphone-hyllan med induktiv laddning är några av de många personliga tillvalen till GTS. Den adaptiva farthållaren, inklusive trafikstockningsassistent, parkeringsassistent med backkamera och Surround View, eluppvärmd vindruta och joniserare är andra tillval för ökad säkerhet och komfort.   Nya Macan GTS är beställningsbar från och med nu. Svenskt pris från 800 000 kronor.
 

Ytterligare information, filmer och fotomaterial finns på Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com
 

*Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.