Nya Passat Sportscombi får världspremiär i slutet av augusti och Volkswagen släpper nu de första detaljerna om nästa generation Passat*. Den nya versionen är utrustad med en rad innovationer som ett intuitivt display- och manövreringskoncept, en högklassig interiör, en ny adaptiv chassireglering, premiumsäten och laddhybriddrift med en elektrisk räckvidd på upp till 100 kilometer. Nya Passat Sportscombi lanseras under det första kvartalet 2024. Det är nionde generationen av en av världens mest framgångsrika mellanstora bilar, med över 50 års historia och mer än 30 miljoner sålda bilar.
- Nionde generationens Passat blir större, bekvämare och ännu mer högkvalitativ
- MQB evo – ett nytt utvecklingssteg i den modulära plattformen erbjuder en laddhybriddrift för en räckvidd på upp till 100 kilometer på enbart el
- Högre komfort på långa sträckor tack vare hög kvalitet, nya ergoActive-stolar och ny adaptiv chassireglering
- Ny generation förarplats och infotainmentsystem för intuitiv och tydlig manövrering
Nya generationen av Passat kommer endast att erbjudas i en kombiversion, som på den svenska marknaden heter Passat Sportscombi (Variant på bland annat den tyska marknaden). Vid designen av nya Passat Sportscombi utnyttjade Volkswagen fullt ut potentialen hos den modulära plattformen i det nya utvecklingssteget – förkortat MQB evo.
– Med nya Passat har vi lagt stor vikt vid hög åk- och resekomfort som kunderna kommer att känna direkt. Detta säkerställs bland annat av det längre axelavståndet och den nya adaptiva chassiregleringen med tvåventils stötdämpare. Samtidigt är vårt nya display- och manövreringskoncept mycket intuitivt. Klimatiserade massagesäten illustrerar vår premiumstandard i kupén, säger Kai Grünitz, medlem i märket Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för utveckling.
Interiören har omarbetats utifrån ett nytt koncept. Tack vare högklassiga material och effektiv ljudisolering höjs den övergripande kvaliteten och komforten till en ny nivå. ergoActive-framsäten finns som tillval. De har elektrisk inställning (upp till 14-vägs beroende på version och utrustning) samt olika konfigurerade massage- och luftkonditioneringsfunktioner.
Nytt display- och manövreringskoncept
Den nya interiörarkitekturen är ett resultat av feedback från Volkswagens kunder med målet att göra manövreringen så intuitiv som möjligt. Nya Passat Sportscombi kommer därför att lanseras med en nyutvecklad förarplats och ett nytt infotainmentsystem.
Den nya infotainmentdisplayen är som standard 32 cm (12,9 tum). Som tillval eller beroende på utrustning finns även en ny 38 cm (15 tum) stor display. Bakgrundsbelysta touchreglage är placerade under infotainmentsystemets display och används för att ställa in funktioner som kupétemperatur och volym.
Som tillval erbjuds även en ny Head-up-Display som projicerar informationen på vindrutan och därmed i det virtuella utrymmet framför bilen. Dessutom har multifunktionsratten fysiska knappar igen som gör den ännu enklare att använda.
Mer plats i baksätet
Nya generationen Passat Sportscombi är mycket större än sin föregångare. Den nya längden (14 centimeter mer) ökar benutrymmet med ytterligare 5 centimeter. Bagageutrymmesvolymen ökar med 40 liter till 690 liter (vid lastning upp till baksätesryggstödens höjd) och med hela 140 liter till 1 920 liter när baksätet är nedfällt.
Nya DCC Pro och integrering av Vehicle Dynamics Manager
Flera individuella åtgärder förbättrar chassit i den nya versionen: ökad camberstyvhet och större sidokraftstyrning hos den fyrlänkade bakaxeln (ökad stabilitet på bakaxeln och därmed ökad körsäkerhet), en ny elektromekanisk styrning, modifierade krängningshämmare och stötdämpare samt anpassningar för olika fälgar. Den mer direkta styrutväxlingen och det längre axelavståndet har en ytterligare positiv effekt på köregenskaperna.
Volkswagen erbjuder även en vidareutvecklad generation av den adaptiva chassiregleringen: tillvalet DCC Pro har stötdämpare med två ventiler. Systemet reagerar kontinuerligt på vägbanans beskaffenhet och körsituationen och tar hänsyn till parametrar som styr-, broms- och accelerationsmanövrer. Den optimala dämpningen beräknas för varje hjul och ställs in på stötdämparna på bråkdelar av en sekund. Föraren kan ställa in DCC efter egna önskemål – från mycket komfortabelt till mycket sportigt. Eller uttryckt på ett annat sätt: mer komfort och mer dynamik.
En Vehicle Dynamics Manager ingår också i standardutrustningen – ett MQB-system som gjorde sin debut i nuvarande Golf GTI. Systemet styr funktionerna hos de elektroniska differentialspärrarna (XDS) och de tvärgående dynamikkomponenterna hos de reglerade stötdämparna i DCC Pro-systemet. Tack vare Vehicle Dynamics Manager blir köregenskaperna mer neutrala, stabila, smidiga och exakta tack vare hjulspecifika bromsingrepp och hjulspecifik anpassning av stötdämparhårdheten.
För stark upplysning av vägen
Passat Sportscombi kommer att erbjudas med en ny generation IQ.LIGHT LED Matrix-strålkastare i sina premiumutrustningspaket. Dessa kraftfulla strålkastare är ännu plattare än den tidigare versionen och har ett nytt högeffektivt helljus med en räckvidd på cirka 500 meter. Baktill har nya Passat Sportscombi en sammanhängande horisontell LED-list för bakljusen.
TDI, TSI, eTSI och eHybrid
Tack vare MQB evo finns det olika drivningstyper för nya Passat Sportscombi. Den kommer att erbjudas med turbodieselmotorer (TDI), turboladdade bensinmotorer (TSI), mildhybrid-turboladdade bensinmotorer (eTSI) och laddhybridsystem (eHybrid).
Den elektriska räckvidden för de nya laddhybriddrifterna har jämfört med föregångaren ökats till upp till 100 kilometer, beroende på utrustning. Dessutom kommer växelströmsladdning att vara snabbare i alla eHybrid-versioner, och för första gången kommer även likströmsladdning att vara möjlig som standard.
Fritid 2023
Allt fler svenska vuxna spelar online kasinospel på sin fritid för underhållning och nöje. Om du letar efter något att göra, kom ihåg att kasinospel främst är avsett för vuxenunderhållning, även om vinsterna i bästa fall kan vara riktigt stora.