Malmö, 5 januari, 2022 – När Hyundai blickar tillbaka på 2021 och sammanfattar året som gått så är det en fortsatt stark uppgång som redovisas. Den svenska personbilsmarknaden ökade totalt med 3 procent under året (300 983 personbilar), trots rådande pandemi med konsekvenser som komponentbrist och leveransproblem. Hyundai summerar året med totalt 8822 nyregistreringar som innebär en ökning med 36,3 % mot föregående år (6473 registreringar).
Den fortsatt starka uppgången beror till stor del på Hyundais breda modellprogram men främst på en stärkt satsning på laddbara bilar med flera framgångsrika lanseringar under 2021. Prisvinnande elbilen IONIQ 5 (som även är finalist i Car Of The Year 2022) hade svensk introduktion efter sommaren, vilket resulterat i 892 bilar som i dagsläget rullar på landets vägar. Storsäljande SUV:en TUCSON lanserades som Plug-in Hybrid och nådde en slutregistrering på 651. I topp bland Hyundais laddbara modeller slutade nya KONA Electric med 947 registreringar. Under december månad utgjorde laddbara bilar hela 65 % (1130) av registreringarna och en totalandel på 34,6 % för helåret.
Utöver redan nämnda modeller introducerades även den sjusitsiga laddhybriden Hyundai SANTA FE Plug-in Hybrid, kompakta crossovern BAYON samt prestandamodellerna nya i20 N och uppdaterade i30 N.
”Det är ett utmanande men samtidigt spännande år vi lämnar bakom oss,” säger Bengt Larsson, Country Manager på Hyundai Sverige. ”Tillsammans med vårt starka återförsäljarnätverk och ett fantastiskt team av medarbetare har vi genomfört flera lyckade lanseringar. Efterfrågan på främst de laddbara modellerna har varit stor och även om pandemin bromsat leveranstakten så är det ytterligare ett bevis på Hyundais ledande position inom elektrifiering och framtidens mobilitetslösningar.”
Hyundais marknadsandel ökade från 2,21 % till 2,93 % under 2021. Med ett starkt utbud av elektrifierade modeller anpassat efter kundernas olika behov ser Hyundai fram emot ytterligare ett år av tillväxt.