Koncernen har satt kurs för att bli CO2-neutrala år 2050 i linje med det egna miljöåtagandet ”goTOzero”. Den nya elbilen ID.3 kommer att lanseras på marknaden med CO2-neutral produktion från år 2020.
Medan klimatet fortsätter att vara en stor politisk fråga i Tyskland, åtog sig Volkswagen att ansluta till Paris-avtalet för en tid sedan. Koncernen har satt kurs för att bli CO2-neutrala år 2050 i linje med det egna miljöåtagandet ”goTOzero”.
För att minska koldioxidutsläppen fokuserar Volkswagen-koncernen på elektrifiering av sina modeller. Företaget har utvecklat plattformen MEB (Modular Electric Toolkit) sedan 2016. Den nya elbilen ID.3 kommer att lanseras på marknaden med CO2-neutral produktion från år 2020. Produktionsstarten sker den 4 november 2019 på Volkswagens anläggning i tyska Zwickau. Dessutom erbjuder Volkswagen sina kunder batteriladdning med förnybar el.
Under den fortsatta elbilsoffensiven fram till 2025 kommer koncernen att lansera närmare 70 eldrivna modeller på den globala marknaden och sälja mer än tre miljoner elbilar årligen. För att producera dessa volymer kommer åtta produktionsanläggningar i Europa, Kina och USA att omvandlas till elbilsproduktion till 2022.
Volkswagen-koncernen har också satt upp mål för att minska koldioxidutsläppen från sin bilpark som består av närmare 11 miljoner nya bilar som tillverkas årligen i 122 fabriker världen över, i enlighet med miljöåtagandet “goTOzero”:
- Från 2020 avser företaget att minska koldioxidutsläppen från nya bilar i Europa från 123 g CO2/km 2018 till 95 g CO2/km.
- År 2025 kommer anläggningarna att minska koldioxidutsläppen per tillverkad bil med 45 procent jämfört med 2010.
- År 2025 kommer koncernens koldioxidavtryck att sänkas med 30 procent per bil under livscykeln jämfört med 2015.
- År 2030 kommer Volkswagen-koncernen att minska koldioxidutsläppen från sin nya bilar till 74 g CO2/km.
År 2030, när målen har uppnåtts, kommer koncernens nya bilpark att bestå av cirka 40 procent eldrivna bilar.
Not: Volkswagen ID.3 finns ännu inte till försäljning i Europa.