Audi summerar ett starkt försäljningsår 2019. Totalt registrerades 19918 bilar med de fyra ringarna i fronten. Det var en ökning med 14 procent jämfört med 2018 på en näst intill oförändrad totalmarknad på 355 704 bilar (+0,6%) enligt preliminär statistik från Bil Sweden. Audi var därmed 6:e största märke i Sverige med en marknadsandel på 5,6%. Nya hyllade Audi Q3 stod för den största ökningen under året.
2019 var året då Audi inledde elektrifieringsoffensiven på allvar. Eldrivna Audi e-tron lanserades i mars hos de svenska återförsäljarna, som totalt hann leverera 652 bilar innan årsskiftet. Det gör modellen till den mest sålda elsuven i sitt segment. Audi A6, A4 och A3 var fortsatt flest till antalet i Audi-programmet, medan Audi Q3 var den mest sålda Q-modellen.
Diego Ramos, chef Audi Sverige:
– 2018 var ett tufft år med övergången till WLTP och stora modellskiften, men nu är vi tillbaka och under 2020 lägger vi i nästa växel. Vi är laddade för ett nytt år och decennium. Modellprogrammet är helt nytt och elektrifieringsoffensiven fortsätter med både elbilar, laddhybrider och mildhybrider. Vi planerar för att hälften av försäljningen skall vara elektrifierad i någon form. Med nya Audi e-tron Sportback i programmet räknar vi med att minst dubblera antalet helt eldrivna bilar under 2020.
Under 2020 kommer Audi att leverera nya elbilen e-tron Sportback och laddhybriderna A3, A6, A7, A8, Q5 och Q7. Och mer är på gång, av totalt 37 miljarder euro i investeringar lägger Audi 12 miljarder euro på e-mobilitet fram till 2024. 2025 ska antalet laddbara modeller vara 30 varav 20 rena elbilar.